Geluid belangrijk voor schoolprestaties
Geluid belangrijk voor schoolprestaties
Mate van gehoorverlies minder van invloed.
De mogelijkheid om een gesprek te kunnen volgen is belangrijker voor de schoolprestaties dan de mate van gehoorverlies. Dat is het onderzoeksresultaat van de Deense onderzoeker Niels-Henrik M. Hansen. Hansen heeft onderzoek gedaan naar de schoolprestaties van jonge Denen met gehoorverlies. Ons gezond verstand vertelt ons dat een mild gehoorverlies minder beperkend zou moeten zijn voor de schoolprestaties van leerlingen, dan een ernstig gehoorverlies. De ervaring van leerlingen met een verminderd gehoor leert dat dit niet altijd het geval is. De leerlingen ervaren dat het goed kunnen onderscheiden van geluiden een deel van het gehoorverlies goed kan maken.
Leraren focussen zich op de mate van gehoorverlies.
Hoe beter leerlingen geluiden kunnen onderscheiden, hoe beter ze een gesprek kunnen volgen en hoe beter ze de uitleg van de leraar kunnen volgen. Dat maakt het leren een stuk gemakkelijker. Dit reduceert het belang van de mate van gehoorverlies met betrekking tot de schoolprestaties. Toch focussen leraren zich specifiek op de mate van gehoorverlies. Leerlingen met een groter gehoorverlies krijgen meer aandacht. Dit heeft tot gevolg dat andere leerlingen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben en dat is een probleem, aldus Hansen. Leerlingen die geluiden minder goed kunnen onderscheiden, hebben mogelijk technische hulpmiddelen nodig, maar hier wordt mogelijk aan voorbijgegaan als leraren zich puur focussen op de mate van gehoorverlies. De oplossing, aldus Hansen, is om de leraren beter te trainen en zo een groter bewustzijn te kweken. Bron: Hear-it.org, 6 agustus 2009
|