Info. over motor gehoorbescherming
Het geluid dat motorrijders het meest hinderlijk vinden, heeft geen verband met de geluiden die uit de motoruitlaten en het mechanische gedeelte van de motor komen. Dit geldt vooral voor goed onderhouden motoren zonder open uitlaten. Het schadelijke geluid is eigenlijk het windgeruis. In eerste instantie lijken de fluitende tonen weinig invloed te hebben op je welzijn, maar in werkelijkheid is het tegendeel waar. Omdat de schade niet onmiddellijk merkbaar is, kruipt deze langzaam je oren binnen en merk je pas na verloop van tijd dat je gehoor achteruitgaat. Laten we deze theoretische informatie verduidelijken met enkele cijfers. Een onderzoek naar de geluidsbelasting van motorrijdende politieagenten van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen heeft aangetoond dat de belasting van het gehoor bij snelheden boven de 80 km/uur aanzienlijk hoger is dan wat het menselijk oor normaal kan verdragen. Zoals geïllustreerd in de onderstaande tabel:
*De tijd dat het oor belast mag worden zonder dat er gehoorbeschadiging optreedt. Een belangrijke overweging die we moeten maken bij dit onderzoek is dat het al enkele jaren oud is en de gegevens zijn verzameld tijdens het gebruik van een verouderde BMW-motor met een verouderde BMW Systeem 2-helm. Hoewel helmen in de afgelopen jaren zijn verbeterd, is er geen directe aanwijzing dat helmen aanzienlijk stiller zijn geworden. Het is echter wel bekend dat er variatie is in geluidsprestaties tussen verschillende helmen, sommige zijn stiller dan andere. Hetzelfde geldt voor motorfietsen. Het geluidsniveau verschilt van de ene motor tot de andere, met nadruk op windruis en niet motorlawaai. Het is niet eenvoudig om te beweren dat een motor met een kuip per definitie stiller is dan een motor zonder kuip, aangezien verschillende kuipontwerpen verschillende luchtstromingen kunnen veroorzaken. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft interessant onderzoek uitgevoerd naar dit aspect. Uit dit onderzoek naar de geluidsbelasting van motoragenten blijkt dat bij het gebruik van een BMW-helm in combinatie met de BMW R 1100 RT en Honda ST 1100-motoren (een test uit 1999), het geluidsniveau nog steeds aanzienlijk boven de schadelijke grens van 80 dB ligt. Boven deze waarde loop je het risico op gehoorbeschadiging, wat werkgevers verplicht om gehoorbescherming beschikbaar te stellen aan werknemers. Boven de 90 dB zijn werknemers zelfs wettelijk verplicht gehoorbescherming te dragen (bij 120 dB wordt de pijngrens bereikt). Het is belangrijk op te merken dat de toename van het geluid niet evenredig verloopt. Elke toename van 3 dB resulteert in een verdubbeling van het geluidsniveau. Hoewel de geluidsverhoging tussen 80 km/uur en 100 km/uur slechts 4 dB is, vertegenwoordigt dit dus een aanzienlijke verdubbeling van de geluidsintensiteit en vergroot het risico op gehoorbeschadiging aanzienlijk. Voor het verminderen van windruis tijdens het motorrijden, zijn universele gehoorbeschermers met een speciaal akoestisch filter beschikbaar. Deze filters verminderen windruis tot een laag niveau, waardoor gehoorbeschadiging wordt voorkomen terwijl je toch het omgevingsgeluid kunt blijven horen. Bovendien verbetert het gebruik van deze gehoorbeschermers aanzienlijk het rijcomfort, en lange ritten worden minder vermoeiend vanwege verminderde windruis. Ze zijn gemaakt van zacht en flexibel medisch materiaal, passen goed onder de helm en bieden comfort, zelfs na langdurig gebruik. De gehoorbeschermers worden geleverd met een schoonmaakpen om eventueel oorsmeer uit het geluidskanaal te verwijderen. Een draagkoord wordt standaard meegeleverd, zodat je deze aan de gehoorbeschermers kunt bevestigen wanneer ze niet tijdens het motorrijden worden gebruikt.
|
Info, informatie, over, motor, gehoorbescherming, oordop, otoplastiek